Drammen Takstsenter AS

Skjønn

skjønn ved skadetaksering

Alle har service på bilen sin, men har du service på boligen din? Hvis ikke boligen din er i forskriftsmessig god stand så kan dyreste bli å reparer skadene om uhellet er ute.

Vi ser at det er dessverre færre mennesker i

Med vår omfattende bakgrunn innen byggebransjen og fagkunnskap innen skadetaksering, er vi din ideelle partner i en skjønnssak.

Våre takstmenn har mange års erfaring innen byggebransjen og som takstmenn. Dette bidrar til økt trygghet for deg som vår kunde.

NÅR BRUKES SKJØNN?

Skadetaksering ved bruk av skadeskjønn eller skjønn, benyttes ofte ved større og omfattende byggeskader, som for eksempel boligbrann, store vannskader eller andre store skadehendelser.

Ved en avgjørelse av skadesaker ved skjønn, er det som regel forsikringsselskapet som tar initiativet. Denne oppgjørsformen står beskrevet i forsikringsvilkårene.

HVA BØR MAN TENKE OVER NÅR MAN VELGER SKJØNNSMANN?

Når du velger din representant som skjønnsmann er det viktig å tenke på flere ting. Din skjønnsmann må ha riktig bakgrunn og god fagkompetanse.

Det er særdeles viktig at din skjønnsmann har omfattende erfaring med skjønn i skadesaker som omhandler boliger og bygninger.

Samtidig skal skjønnsmannen være uavhengig og habil i din sak. Det betyr at denne takstmannen ikke kan være i nær slekt med deg, eller ha noen økonomiske bindinger eller på noen annen måte ha en tilknytning til deg som person.

Dette gjelder for eksempel også når det kommer til arbeidsforhold.

UTNEVNELSE AV SKJØNNSMENN OG VIDERE OPPGJØR

Ved skjønn utnevner både skadelidte og forsikringsselskapet hver sin objektive takstmann/fagkyndige. Disse skjønnsmennene blir så enige om erstatningen. Dette oppgjøret har bindende virkning.

Takstmenn/fagkyndige, skadelidte og forsikringsselskapets representant møtes for «setting av skjønnet» og gjennomgang av oppgaven.

SKJØNNSSETTING

Under skjønnssettingen foretas det en befaring i den skadde boligen eller bygningen, hvor skjønnsmenn/fagkyndige registrerer oppbygning og skade. Her rekonstruerer man arealer og bygningsdeler.

Ved boligskjønn/bygningsskjønn skjønner man gjerne over

Her rekonstruerer skjønnsmennene i fellesskap for eksempel arealer og bygningsdeler i et skjønnsdokument med beskrivelse av den skadede boligen eller bygningen, samt detaljerte verdiberegninger.

ET SKJØNNSOPPGJØR ER BINDENDE

Et skjønnsoppgjør er bindende, og kan ikke påklages av noen av partene. Utgangspunktet for kostnadene i et skjønnsoppgjør, er at partene selv bekoster den takstmannen hver enkelt har valgt. De andre kostnadene som måtte forekomme deles.

Om forsikringsselskapet krever skjønn, vil de som regel dekke kostnadene for din skjønnsmann hvis du er privatperson.. I alle tilfeller er det likevel du som velger din egen skjønnsmann.

dag som har kunnskap om boligen  sin er i teknisk forskriftsmessig god stand og hva sin innboforsikring dekker. Derfor har vi opprettet en helt ny tjeneste som heter boligservice.

Når vi utfører en boligservice så går vi nøye over boligen og ser på hva som burde utbedres og vedlikeholdes slik at du forhindrer ytterligere skader på din boligen.

Trenger du en takstmann?

Ta kontakt med oss for en hyggelig samtale!

Telefon

(+47) 32 20 00 90

E-post

post@drammentakst.no

Adresse

Vårveien 22, 3024 Drammen

Åpningstider

Man - Fre: 08:00 - 17:00

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle